
William Shakespeare’s toneelstukken weerspiegelen zijn opvattingen over vrouwen en hun beperkte rol in de samenleving van zijn tijd. Vrouwen hadden weinig vrijheid en mochten niet op het podium staan. Al zijn beroemde vrouwelijke rollen werden ooit door mannen gespeeld.
De meeslepende dansvoorstelling ‘De vrouwen van Shakespeare’ richtte de schijnwerpers op de krachtige en inspirerende vrouwen uit de toneelstukken van de grootmeester.


Van tragische heldinnen tot sterke, onafhankelijke vrouwen. Van koninginnen tot heksen. De vergeten verhalen van Ophelia, Lady Macbeth, Juliet, Beatrice en vele anderen kwamen dansend tot leven.
De voorstelling liet zien hoe deze vrouwen, ondanks de beperkingen van hun tijd, een blijvende invloed op het moderne denken over gender en macht hebben gehad.


Een dansreis met een mix van passie, drama en humor door de literaire geschiedenis.
Aan dit multidisciplinaire project, naar een idee van artistiek leider Merel Naaijkens, werkten de selectiegroepen en oud-leerlingen (die nu studeren aan een dans/balletacademie) van Dansstudio Olga van Koningsbrugge mee, samen met diverse choreografen, een spoken word kunstenaar, kostuumontwerpster en een theaterdocent. Met deze voorstelling wilden de samenwerkende partners het belang van kunst en cultuur door middel van dans, beweging, muziek en theatervormgeving, reflectie en interactieve werkvormen laten zien.


De productie kwam tot stand met steun van het Elise Mathilde Fonds en het Cultuurfonds Stichtse Vecht.
